2014. január 21., kedd

Briós

Vagyis Michel Roux féle briós. Amikor megkaptam a Tészta varázs sósan és édesen című könyvet, rögtön nekiugrottam a briósnak. Nem sikerült. Mondanom sem kell, félre tettem a könyvet. A sok elpazarolt tojás, vaj és a hosszan tartó kelesztés elkeserített. 
Most megpróbáltam újból. Kaptam kölcsön Moni barátnőmtől igazi briósformát is a biztos sikerhez. 


Hozzávalók:

  • 70 ml langyos tej
  • 15 g friss élesztő
  • 500 g liszt
  • 1 kávéskanál só
  • 6 egész tojás
  • 350 g puha vaj
  • 30 g kristálycukor
A tetejére
  • 1 tojássárgája összekeverve 1 evőkanál tejjel
Az élesztőt a tejben 1 csipet cukorral felfuttatjuk, majd a sóval elkevert liszttel és a tojásokkal robotgéppel alacsony fokozaton összedolgozzuk. 


A tál széléről lekaparjuk a feltapadt tésztát, majd jó 10 perc alatt szép fényes, homogén tésztát dagasztunk. 
Közben egy másik edénykében a vajat a cukorral összekeverjük és apránként, kis adagokban belegyúrjuk a tésztába.
Emeljük a gép sebességét és még 6-10 percig keverjük a tésztát, míg szép fényes lesz és el nem válik az edény falától. 
Na itt tértem el a recepttől: ennyi tojás és vaj több lisztet igényel, én adtam hozzá 60-80 grammot. És még így sem vált el a tésztám az edénytől. Valószínű nem jó lisztet használtam hozzá, de a könyv nem írja milyen kellene. 


Ebben az állapotban letakarjuk a tésztát és 2 óra alatt duplájára kelesztjük.
Ha megkelt, kiütögetjük belőle kézzel a levegőt, 2-3-szor átgyúrjuk, a tálat ismét lefedve hűtőbe tesszük kelni, max. 24 órára. A tészta ezután készen áll a formázásra.
Én délután tettem be a hűtőbe, másnap reggel kivettem, formáztam. Ahogy kivettem a hűtőből a tésztát, azt tapasztaltam, hogy teljes átalakuláson ment át. A vaj ahogy lehűlt, összefogta, "kikeményítette" a tésztát, már nem volt olyan lágy, tapadós. Könnyen lehetett megformázni.
1200 g tésztát kapunk, amit ketté kell venni majd 2 briósformába igazítani. A könyv 16 centis felső és 8 centis alsó átmérőjű formát adott meg. Monié csak egy hangyányit tért el, tehát tökéletes volt!
A 600 g tésztát elosztottam egy 400 és egy 200 g-os darabra. A nagyobb darabból koszorút formáztam, a kisebb darabot kúposra sodortam és a koszorú közepébe illesztettem. 


A tészta tetejét lekentem a tejes tojássárgájával és másfél óra alatt duplájára kelesztettem. A tészta másik felét egy kuglóf formába tettem, azzal is ugyan így jártam el.


A megkelt tészta tetejét több helyen bevagdaljuk és még egyszer finoman megkenjük a tojással. 200 fokra előmelegített sütőben légkeveréssel 15 percig sütjük, majd a sütő hőmérsékletét 170 fokra levesszük és további 30 percig sütjük. 5-10 percig a formában hagyjuk pihenni, majd rácsra téve hagyjuk teljesen kihűlni.


A tészta jól tartotta magát, magasra feljött. Kissé ropogós héjú, ízre nagyon gazdag vajas ízű kalácsot kaptam. 

Ui: Első alkalommal az egész tésztát formáztam egyben, úgy sütöttem a közepe nyers maradt, kívül fekete lett. Így felezve tökéletesre sült. A sütés ideje mindenkinél más lehet, sütőfüggő!
(Még mindig nem tudom eldönteni, hogy szeretjük-e ezt a kalácsot!)  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin